Kristal en edelstenen

Of we nog wat leuks gingen doen zo aan het eind van de vakantie vroeg Bente aan ons.
Iets leuks doen is prima, maar wat ga je dan zoal doen?
Een kleine zoektocht via internet leverde een museum op waar ik in ieder geval graag naar toe wou.
En ik wist dat de rest van de familie het ook interessant zou vinden.

We gingen naar het Kristalmuseum in Borculo. Dit museum met kristallen, edelstenen en fossielen leek mij erg de moeite waard.
De meiden hebben er een speurtocht gedaan. Paulien had open vragen en Bente kreeg vragen met multiple choice.
Het Kristalmuseum is zeker een aanrader. Je krijgt veel informatie waar de diverse edelstenen gevonden worden, hoe de steen er ruw uit zien en op welke manier er een mooie steen van gemaakt wordt, etc.  Ook valt er van alles te zien en leren over diverse fossielen.
Na afloop hebben de meiden de antwoorden van hun speurtocht nagekeken en mochten ze een kleine attentie uitzoeken. Paulien koos een calciet en Bente een woestijnroos.
Maar dat was nog niet alles want ze mochten ook nog edelstenen wassen.

Ze kregen een emmer met zand waar kleine edelsteentjes in zaten en een waskom. Een klein gedeelte van het zand moest in de schaal gegooid worden en daarna moest het voorzichtig in het water "gewassen" worden. Het zand valt dan naar beneden en de steentjes blijven liggen in de schaal.
Dat was nog best een lastig karwei, maar dankzij hun engelengeduld vonden ze toch behoorlijk veel edelsteentjes. Dat deze allemaal mee naar huis mochten was natuurlijk helemaal het einde.

Carnaval2013

Vrijdag vierde Bente carnaval op school. Ze was verkleed als een Spaanse dame en had een mooie jurk aan.
Op haar verzoek had ik een haarlok zwart gemaakt.
Op school mocht Bente een dansje doen in de aula. Dit ging geweldig goed en iedereen was enthousiast.

Zondag gingen we naar 's Heerenberg om daar de carnavalsoptocht te gaan kijken. We hadden namelijk van meerdere mensen gehoor dat de optocht daar leuk moest zijn.
De auto parkeerden we bij familie en daar "moesten" we ook carnavalskleren lenen. Bente vond het allemaal maar heeeeel vreemd. Wij in gekke kleren en zij in een mooie jurk.
De optocht was erg lang en leuk. We hebben zeker anderhalf uur staan kijken. Er zaten erg leuke dingen bij zoals een man die een trap droeg en een schop aan zijn billen had hangen. "Wil je een trap?" Wil je een schop", vroeg hij aan de mensen in het publiek, terwijl Bente krom lag van het lachen.
Helaas had de wagen van neef Wouter pech onderweg. Ondanks dat behaalde deze "het schuim staat ons aan de lippen"wagen, toch de 4de prijs.

Foto's met dank aan Maarten.

Zaterdag

De zaterdag begon goed, met name voor Paulien. Ik had een prijs voor haar gewonnen bij de Essence adventkalender.
Een pakketje met allerlei spulletjes tegen pukkels etc.
's Middags gingen we naar openluchtmuseum Erve Kots in Lievelde. Daar was schoonzus Karin met een paar mensen van de compagnie Grolle.
Ze lieten o.a. zien hoe de wapens in de tijd van de 80jarige oorlog werkten. En hoe en wat er gekookt werd.
Flink roken deed het vuur onder de stoofpot ook. Die geur hangt nu nog in onze jassen.

's Avond zijn we gezellig uit eten geweest bij een grieks restaurant in Emmerich. Ik kreeg een doggybag mee naar huis. Er lag iets meer vlees op mijn bord dan ik op kon.
Vervolgens heb ik nog even (nou ja even, 3 uur lang) nieuwjaarsrolletjes gebakken en toen moe en voldaan naar bed.

Winter Warm Licht

Via Maartens werk hadden we twee kaartjes voor Winter Warm Licht in Braamt.
We kochten er twee voor de meiden bij en gingen gisteravond op pad.
Gelukkig was het droog toen wij daar rondliepen. Helaas was de wandeltocht vanaf de parkeerplaats en de tocht rond alle lichtjes wel een grote modderbende.
Ik had medelij met de mensen die er met een rolstoel of wandelwagen door moesten ploeteren.

Over Winter Warm Licht kan ik kort zijn: het was best teleurstellend.
Een paar jaar geleden hebben we zoiets in Emmen gezien, in de dierentuin, en dat was geweldig. Daar zijn we dus blijkbaar flink verwend.
In Braamt deed een gedeelte van de lichtjes het niet en er stonden ook plastic opblaasdingen zoals een draak en schelp, dat vonden we jammer.
Binnen een uur hadden we alles gezien en konden we weer naar huis.

Kerstmarkt Essen etc.

Zaterdagochtend moest ik vroeg opstaan. Vroeg wakker worden deed ik ook, om 4.45 was ik al wakker.
Ruim op tijd dus om de bus te halen van 8.15 naar de kerstmarkt in Essen.
Ik ben samen met Angelique en Jessica op stap geweest. Eerst gingen we naar Winterswijk waar we moesten over stappen in een andere bus naar Essen.
Dat bleek de spelersbus van de Graafschap te zijn. Lachen, en hij zat zeer comfortabel.

Het was een hele leuke gezellige dag. Op de (kledingwinkel) Primark na want daar was het zo idioot druk dat we de winkel zijn uitgevlucht. Veel aankopen heb ik niet gedaan, dat heb ik aan de andere dames overgelaten ;-)
Toen ik thuis kwam waren er nog twee aangename verrassingen voor mij.
Maarten had de muur van een behang voorzien. En dat vind ik echt fantastich. Iis het voor de feestdagen weer netjes in huis.
De andere verrassing was een hele mooie bos bloemen van de baas van Maarten. Die was voor mij omdat Maarten de afgelopen tijd zo veel weg was/is.

Gent

Vrijdag rond 18 uur kwamen we aan in Gent bij ons hotel. We hadden een familiekamer waarbij de meiden hun eigen slaapkamer hadden. Wat een luxe :-)
Nadat we onze spullen op de kamer hadden gebracht gingen we op zoek naar een goed restaurant. Die vonden we en we hebben heerlijk gegeten. De meiden en Maarten namen een Belgische wafel als toet(je).

Zaterdag zijn we de hele dag in de stad geweest. Gent is een prachtige stad met mooie oude gebouwen.
In het centrum staan deze opmerkelijke borden, waarbij je het wel uit je hoofd laat om rotzooi op de grond te mikken.

Onze tocht begon met een bezoek aan de middeleeuwse burcht Gravensteen, waar we ook middeleeuwse wapens en foltertuigen zagen.
De "VVV" zat in een mooi gebouw (zie foto hieronder) aan de overkant van Gravensteen en daar vonden we een mooie wandelroute.

Via de Graslei en Korenlei (haven) liepen we richting de Sint Baafskatherdraal. Een enorme kathedraal met 22 altaren, een enorme rococo preekstoel en een wereldberoemd schilderij: De aanbidding van het lam Gods.
Het schilderij is eigenlijk een must als je in Gent bent. Je kijkt je ogen uit.
Halverwege de route weken we iets van onze route af om de door de Werregarenstraat te lopen. In dit steegje is graffiti geoorloofd. Er waren mooie stukjes bij maar het blijft jammer dat anderen met hun naam de kunstwerkjes verknallen.

Aan het eind van onze wandeltocht kwamen we weer bij Gravensteen en besloten we een rondvaart te maken.
In ongeveer 50 minuten leerden we Gent kennen vanaf het water.

Daarna gingen we een hapje eten en rond half 9 waren we weer in het hotel. Helemaal afgemat.
Zondag hebben we nog een aantal gebouwen bekeken en een oude begraafplaats met veel praalgraven (pere lachaise van Gent) bezocht.
Toen zat ons weekendje Gent er weer op. Het was een fantastisch weekend, al was wel wat kort.

Heerlijk weekend

Wij hebben een heerlijk weekendje achter de rug.|
Dit weekend hebben wij ons 12 1/2 jarig huwelijk gevierd met ons gezin.
Vrijdagmiddag nadat Paulien uit school kwam zijn wij meteen vertrokken richting België.
Tegen 18.00 uur kwamen wij aan op de plaats van bestemming: Gent.
Het was gezellig, het hotel was prima, het weer was geweldig, de stad mooi en interessant.
Later meer meer hierover.

Vakantie Beieren

En zo zitten de 6 weken schoolvakantie er al weer op. Hij is omgevlogen!
Net als de 2 weken vakantie in Zuid Duitsland. Op het allerlaatste moment hebben we een 14 daagse vakantie geboekt naar het Bayerischer Wald, dichtbij Oostenrijk en Tjechië.

We hebben erg veel gezien en gedaan tijdens die vakantie. Zo zijn de meiden samen met Maarten een paar keer met de rodelbaan geweest in het dorp. De eerste keer was een leuk avontuur waarbij Maarten en Bente een half uur op de berg vast zaten omdat er een troela met haar dochter waren uitgestapt tijdens de rit.
Bij ons bezoekje in het openluchtmuseum zagen we deze rare boom.

Ook zijn hebben we een boomkroonpad gelopen, ruim 20 meter hoog, tussen de bomen. Ik vond het doodeng :(
Daarna kwam je bij een soort ei waarin je rond kon lopen.

Het hoogste punt ligt op  44 meter hoogte. Zo ver ben ik niet gegaan, Paulien bleef bij mij terwijl Maarten en Bente dapper doorliepen. Wij hielden het bij 35 meter voor gezien, alhoewel ik het ei minder eng vond dan het pad er naar toe.

Ook hebben we veel gewandeld en de omgeving verkend. O.a. om deze Wacklestein te vinden in Solla. Bleek niet eenvoudig aangezien de StomStom de plaats niet kende en het nergens aangegeven stond. Toen we het ding gevonden hadden stond de plaats natuurlijk overal WEL op de borden.

Het stukje Bayerischer Wald waar wij zaten staat bekend om de glasblazers die er vroeger woonden. We hebben dan ook veel dingen van glas gezien. O.a. een glazen woud met circa 20 glazen bomen en deze glazen tuin bij een glasblazer die erg mooie spullen maakte.

De meiden hebben zelf ook mogen glasblazen. Een "wasserkugel", die je gevuld met water bij de planten kunt doen. Maaaar dat is natuurlijk zonde van zo'n kunstwerkje.

Bente's kunstwerkje bij Joska in Bodenmais. Paulien maakte hem bij een glasblazer in Zwiesel.

We zijn ook een dag naar Passau geweest. Een hele mooie stad en zeker de moeite waard om eens naar toe te gaan als je in de buurt bent. Een rondvaaart doen over de Donau is ook erg leuk.

In de Dom van Passau staat het grootste orgel van de wereld. Zeer indrukwekkend, net als de rest van deze kathedraal.

Omdat het toch relatief in de buurt was, zijn we ook een dag naar Salzburg geweest. Een mooie stad waar enorm veel te zien valt. Als je aan komt rijden en de bergen op de achtergrond ziet is het al super om te zien.

Tjechië was ook lekker dichtbij en de stad Cesky Krumlov leek ons de moeite waard om naar toe te gaan. Praag was helaas te ver. Krumlov is een leuk klein stadje met zeer veel oude gebouwen. Ik hou daar wel van.

Het weer was geweldig tijdens onze vakantie, op sommige dagen zelfs erg warm. De enige dat die relatief koud was, waren wij op 1300 meter hoogte op de Dreisesselberg op de grens met Boheemse Woud. Een stel granieten rotsblokken waarvan het lijkt alsof ze op elkaar gestapeld zijn maar zo gevormd zijn door de wind. Heel apart om te zien en het lijkt alsof ze ieder moment kunnen omvallen...wat niet gebeurd uiteraard.

Overigens was het toen we weer beneden waren prachtig weer :-)
Kortom wij hebben een heerlijke vakantie gehad daar in Beieren.